12/11/2014

Onsdag den 12. november, sprængte museums foreningen alle rammer ved et foredrag af Museumseleder Lars Froberg Mortensen.

Nordsøen under 1. verdenskrig.

På 40 – 60 meter vand, ca. 60-70 sømil ude på Vesterhavet, ligger i dag bl.a. 25 krigsskibsvrag fra den Kejserlige tyske Højsøflåde og den engelske Grand Fleet. Vragene er alle fra 1. verdenskrig. De blev sænket under historiens største søslag, Jyllandsslaget der fandt sted den 31. maj – 1. juni 1916.

Jyllandsslaget var kulminationen på den maritime duel mellem Storbritannien og Det tyske Kejserdømme. Der diskuteres stadig, hvem der egentligt vandt slaget.

Efter Jyllandsslaget gik Det tyske Kejserdømme over til andre metoder og nyere teknologi i deres strategi for af afskære Storbritanniens forbindelser til resten af verden. Ubådene blev det taktiske våben, som de benyttede sig af.

Danmark var neutral under 1. verdenskrig, men ikke desto mindre var Nordsøen det farvand i verden, hvor de heftige konfrontationer fandt sted. Så på trods af neutralitet var Danmark ”involveret” i verdenskrigen i form af søkrigen i Nordsøen.

Foredraget var så velbesøgt at vi måtte bruge begge undervisningslokalet og hente ekstra stole i cafeen.

Lars Froberg MortensenU-båd.n_j_fjord_med_farvefra_slaget_i_skagerrak_0

Velbesøgt foredrag.