2012

Musemusforeningens tur til Strandingmuseet Torsminde samt besøg på Hvide Sande havn. Søndag den 23. september 2012.

På en af efterårets flotteste dage mødtes 17 deltagere til musemusforeningens tur til Torsminde og Hvide Sande.

Darum busser holdt klar med en dejlig luksusbus, der blev serveret kaffe og rundstykker på turen op langs kysten.

Snakken gik og der blev rigtig hygget på køreturen. Ved ankomst til Strandingsmuseet blev vi budt velkommen af musemusleder Lars Froberg Mortensen, som på en meget elegant måde fik Englands industrialisering flettet sammen med Strandingsmuseets hoved attraktion vragene af Sct. George og Defence. Derefter var der tid til selv at gå rundt på opdagelse i en halv time, hvorefter Lars igen fortalte om Nordsøens store betydning som handelsvej og deraf om de mange forlis i både fredstid og krigstid. Som en ekstra bonus besøgte vi Tormsinde kirke, som frem til 1939 oprindelig var et redningsstation.

Herefter gik turen tilbage langs kysten til Hvide Sande, hvor vi indtog vores tiltrængte frokost på Røgeriet. Kl. 14,30 blev vi taget imod af havnechef Steen Davidsen ved Blåtårn. Med den flotte udsigt over Hvide Sande havn, øverst oppe

I Blåtårn fortalte Steen Davidsen om udvidelsen og ikke mindst finansieringen heraf. Vi var meget begejstret over Hvide Sande modellen, hvor lokale kræfter er en væsentlig faktor i gennemførelsen. Herefter kørte vi ud til klitterne og fik et uforglemmelig dejlig syn af det imponerende arbejde.

Som planlagt var vi tilbage ved Fiskeri og Søfartsmuseet kl. sytten. Hvor der blev taget afsked efter en hyggelig dag sammen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Museums-leder Lars Froberg Mortensen.

En spændende beretning.

Viktor Grønning og Lars Froberg Mortensen