Flensborgtur 31. august 2013

Flensborgturen i august 2013 var arrangeret af Erik Clausen. Vi drog med bus til Schifffahrtsmuseum i Flensborg, der er indrettet i det gamle danske toldpakhus. Rundvisningen handlede – ud over om skibsfarten – om de varer, man havde handlet med: Kaffe og te, krydderier og rom. Og om de gamle handelsforbindelser med Hanseforbundet og de nordiske lande og om hvalfangsten. Ikke mindst spændende var historien om Dansk Vestindien med slaveri, dyrkning af sukkerrør, fremstilling af rom og kongens (forsøg på) restriktioner her i Slesvig.

Bagefter foretog vi en gåtur langs havnen og lidt op i den gamle by. Som indfødt i byen kunne Erik Clausen bidrage med lokalhistorie om nationalitetsspørgsmålet. Vi sluttede besøget med middag på restaurant Bellevue ved havnens sydspids.

IMG_7738IMG_7739IMG_7741IMG_7742IMG_7744IMG_7746IMG_7751IMG_7752IMG_7753IMG_7756IMG_7760IMG_7768IMG_7770IMG_7774IMG_7776IMG_7784