Generalforsamling.

Generalforsamling i Museumsforeningen i henhold til vedtægter. Efter generalforsamlingen vil vi møde museets nye direktør David Mouritzen, som sikkert vil fortælle om sig selv og hans planer med museet. Efter generalforsamlingen vil der være et let traktement. Billede 4

maj
Besøg på det nye “Sea War Museum” og Kystcenteret i Thyborøn.
maj 29 heldags

Forårsturen går i år til Thyborøn. Vi køre med Darum busser til Thyborøn hvor vi skal besøge det nye Sea War museum, et special museum der formidler historien om 1. verdenskrigs søslag, her iblandt Jyllandsslaget. Vi får mulighed for at se etableringen af mindeparken for de faldne fra Jyllandsslaget. Frokosten nydes på havnen, hvor vi skal have en fiskebuffet. Efter frokost besøger vi kystcenteret som er et oplevelsescenter der formidler viden om vores kyst. Her får vi kaffe inden turen går ned langs kysten. Helt sikker en spændende dag med masser af oplevelser og hygge.

23/3. Kun 20 ledige pladser tilbage, så vent ikke med din tilmelding, hvis du også vil med på denne spændende tur!

Se nedenstående link:

Sea War Museum og Kystcentret.

2 dags tur til Ærø.
sep 10 kl. 12:00

Sightseeing på Ærø, foredrag om marinemaleren Carl Rasmussen, hvis store samling af malerier er udstillet i ny renoverede lokaler på Marstal Museum, besøg på Marstal museum med Erik Kromann som guide, rundgang i Marstald.

Marstal_srcset-largeRibe_set_fra_vest__1863_carl_Rasmussen_458x323

Kør-selv til Svendborg, (færge fra Svendborg kl. 12.15), middag, foredrag og overnatning på Ærø Hotel, frokost. Pris for Museumsforeningen for Fiskeri og Søsfartmuseet, Esbjerg Museums-forening og Antikvarisk Selskab Ribe, Kr./Pers. 1000.- , i delt dobbeltværelse. Enkelt værelse kr./pers. 1200.- Kontaktperson: Erik Clausen, 21402836, mail. aeclausen@esenet.dk

,

Åbent hus på Fiskerimuseet – efter lukketid!

UDSOLGT! Vi har desværre nået vores max grænse og er over 100 tilmeldte.

Søndag den 2. oktober 2016 byder museumsforeningen i samarbejde med Fiskeri- og Søfartsmuseet på et åbent hus-arrangement, som i år er særligt tilrettelagt for børn med forældre eller bedsteforældre. Der vil blive fortalt om museet og museets arbejdsområder, ligesom det bliver muligt at komme på en spændende rundvisning bag kulisserne.
Vi skal se noget af alt det, som man normalt ikke ser, når man besøger Fiskerimuseet, og medarbejdere vil bl.a. guide os rundt i magasinerne med de mange samlinger, bag om fiskenes akvarier og under sælernes sælarium. Måske bliver der lejlighed til at fodre nogle af de mange flotte fisk i akvarierne? Måske er der en død hval i en fryser? Og måske bliver der også tid til et kig ind i den nye, spændende udstilling om olien og gassen fra Nordsøen?
Arrangementet løber fra kl. 16.30 til kl. 18.30, og der startes op i caféen med fortællinger om museet og servering af fiskefileter med tilbehør. Drikkevarer kan tilkøbes efter egent ønske.
Pris for medlemmer af Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Esbjerg Museums-forening og Antikvarisk Selskab Ribe er 40,- kr. og for øvrige 60,- kr.
Tilmelding er nødvendig og skal ske seneste mandag den 26. september. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til John Frikke på tlf. 20 42 62 65 og tilmelding kan ske på: john.frikke@mail.dk
FIMUS_J Frikke_05102015_D810-005-182-II_01

FIMUS_J Frikke_05102015_D810-005-199-II_01

FIMUS_J Frikke_05102015_D810-005-196-II_01

FIMUS_J Frikke_05102015_D810-005-228-II_01

FIMUS_J Frikke_05102015_D810-005-208-II_01

Foto Kirsten Holm 2

nov
Foredrag om SS “Danmark” og U-30.
nov 2 kl. 19:30– 22:00

Knud Jakobsen.

Emigrantskibet S/S “Danmark”, forlis i Atlanten, næsten alle blev reddet.  Den sidste U-båd, U-30.

Foredrag med Knud Jakobsen, onsdag den 2. november 2016. kl. 19.30. På Fiskeri og Søfartsmuseet, Esbjerg.

Pris medlemmer kr. 50.- ikke medlemmer kr. 80.-

Generalforsamling den 6. april 2017, kl. 19,30 Fiskeri- og Søfartsmuseet
aug
EOM Sensommertur til Kanonstilling Fanø Nord
aug 23 kl. 14:30– 17:30

Sensommertur til Kanonstilling Fanø Nord.

Tilmelding Poul Larsen, toften3tarp@gmail.com eller 21596446

aug
Busudflugt til Søby Brunkulslejer og Uhre kirke
aug 26 kl. 9:00– 17:00

søbyBusudflugt til Soby Brunkulslejer og Uhre kirke i samarbejde med Antikvarisk selskab, Ribe.

Pris 250 kr. pr. person, medbring selv madpakke og frikkevare samt kaffe til turen.

Tilmelding Erik Henriksen 51 25 42 68.

EOM Kør-selv tur til Ribe
okt 5 kl. 15:00