Mandø, Vadehav og en lille guidet tur!
sep 26 kl. 10:45– 16:00

Mandø, Vadehav og en lille guidet tur!

–  årets tur for Fiskeri- og Søfartsmuseets museumsforening

Kære medlem af museumsforeningen

Nu Corona endelig har trukket sig lidt tilbage og vaccinen tilladt at mødes, er det tid til at bruge nogle smukke timer sammen.

Turen går til Mandø og vi har skruet et program sammen, som rummer hyggeligt samvær, lidt fortælling om livet på Mandø og et måltid mad.

Startsted er ved Vadehavscentret i Vester Vedsted, hvor vi kører med traktorbus hen over vaden til Mandø.

På Mandø vil der være mulighed for selv at gå rundt, eller følge Mandøbussens guide, der vil fortælle om livet på Mandø. Fællesspisning er lagt ind som en del af programmet.

Dato: søndag 26. september

Tider:

10.45 fremmøde ved p-pladsen Vadehavscentret, Okholmvej 5, vi kører i egne biler.

Kl. 11 afgang Vr. Vedsted

Kl. 15 afgang Mandø Brugs

Ca. kl. 15.45 ankomst Vr. Vedsted

Prisen for det spændende Vadehavsarrangement er kr. 189 pr. voksen, og indeholder:

• Traktorbus t/r
  • Middag (nakkesteg stegt som vildt m. tilbehør samt jordbærtrifli)
  • Lille guidet tur i Mandø by

(prisen for børn u. 12 år er kr. 105 for hele pakken, blot med menu pommes og nuggets)

Drikkevarer købes på stedet.

Praktisk info:

Vi har reserveret 60 pladser – selvfølgelig nederst/inden for, så der er garanteret tørvejr på kørslen. Husk coronapas!

Deadline 11. september:
Tilmelding til Kirstine Bonde på mail kirstinebonde@gmail.com og samtidig betaling på mobilepay 2461 1612 senest 11. september. Husk ved mail at oplyse navne på alle deltagere samt telefon og e-mailadresse.

Forbehold:
Turen gennemføres ved minimum 15 deltagere.

Gangbesværede:

Afstandene i Mandø by er meget korte og den guide tur tilpasses gæsterne.

Vi ses til en tur på Vaden.

Generalforsamling 2021
sep 30 kl. 18:00– 21:00

Generalforsamling i museumsforeningen 2021,

Husk tilmelding og corona pas!

Hermed indkaldes til generalforsamling i Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvandsakvariet, Esbjerg. Generalforsamlingen finder sted i MS Smag torsdag den 30. september 2021 kl. 18:00 – 21:00.

Dagsorden:

1. Valg af dirigent.
  2. Beretning om foreningens virksomhed.
  3. Forelæggelse af foreningens reviderede årsregnskab .
  4. Forslag til ændring af vedtægter
  5. Behandling af indkomne forslag.
  6. Valg af foreningens bestyrelse samt 2 suppleanter.
  7. Valg af 2 revisorer samt 2 revisorsuppleanter.
  8. Orientering om museets virksomhed. Direktør Merete Jankowski
  9. Evt.

Museumsforeningens generalforsamling 2020.

Ved valg til bestyrelsen punkt 8:                                                                                                                    Der skal vælges 4 bestyrelsesmedlemmer, 3 bestyrelsesmedlemmer medlemmer er villig til genvalg. Der skal ligeledes vælges to suppleanter til bestyrelsen.

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, må være formanden i hænde mindst 7 dage før generalforsamlingen, evt. forslag bedes fremsendt til mail ebp1@icloud.com.

Opmærksomheden henledes på, at kun medlemmer, som har købt årskort til Fiskeri- og Søfartsmuseet har stemmeret på generalforsamlingen.
Gyldigt årskort bedes medbragt. Der kan ikke købes årskort i forbindelse med generalforsamlingen.
Museet vil være vært med et traktement. Øl, vin og vand kan købes.

Husk tilmelding og coronapas! Seneste tilmelding 26. sept. 2021.

Tilmelding til Per M. Holm: Helst: permholm@stofanet.dk, telefon: 40 27 10 44

Bustur til Diesel House, København

Fra Museumsforeningen venner TRÆFPUNKT Sædding har vi fået en invitation til at deltage på en spændende (for motor interesserede) tur til Diesel House i København.

FfM#DieselHouse_Heldagstur_Fi-Mus (3)

Klik på linket, og se mere.

Pris: 450.- inkl. forplejning, speciel Motorstart, 1,5 times guidet rundvisning.

Tilmelding Per M. Holm, 40271044, permholm@stofanet.dk,

Sidste tilmelding fredag den 24. september kl. 12.00

Arrangør; Træfpunkt Sædding.

feb
2022
Esbjerg og omegn gennem 10.000 år, Esbjerg Museumsforening. Esbjerg Museum, Ovenlyssalen (indgang fra Nørregade)
feb 23 kl. 19:00– 21:00

Esbjerg Museum, Ovenlyssalen (indgang fra Nørregade)

I samarbejde med Esbjerg Museumsforening:

I foredraget vil overinspektør Morten Søvsø, Sydvestjyske Museer præsentere en opdateret oversigt over museets samlede arkæologiske viden fra jægerstenalderen og frem til tiden omkring år 1800. De seneste års store udgravninger har på væsentlige områder rykket forskningen fremad.

• Stenalderens toskibede huse, som for få år siden kun sjældent blev påvist, dukker nu op i stort tal og supplerer de velkendte gravfund.
  • Systematisk brug af C14-datering giver arkæologerne en sikker tidsfæstelse, der fortæller nyt om:
  • Dannelsen af landsbyerne i yngre førromersk jernalder
  • Landsbyernes udvikling og dynamik
  • Klimakatastrofen i 536 e.Kr.

De lange linjer i landbrugssamfundets historie tydeliggøres ved brug af historiske kort, der sammenholdes med udgravningsresultater.

Undervejs vil der være en lille servering

For medlemmer af Esbjerg og Omegns Museumsforening og Antikvarisk Samling er det gratis at deltage, men tager man en gæst med, er prisen 50 kr., som indsættes på konto 7712-1022420.  Tilmelding sker til Poul Larsen på mail toften3tarp@gmail.com eller telefon 21 59 64 46 senest søndag den 20. februar.

2022
Åben arkæologisk udgravning Mødested krydset Veldbæk Industrivej og Søndre Novrupvej Mødested krydset Veldbæk Industrivej og Søndre Novrupvej

Mødested krydset Veldbæk Industrivej og Søndre Novrupvej

I samarbejde med Esbjerg Museumsforening:

Siden slutningen 2020 har museet udgravet på et stort areal ved Veldbæk Industri for at få arealerne klar til indrykket af flere store internationale virksomheder. Området har i næsten 30 år været i arkæologernes søgelys, da den rige ”Veldbæk Fyrstes” grav, som i mange år var udstillet på Esbjerg Museum, blev fundet lige nord herfor. Der er dog aldrig før blevet lavet undersøgelser af større omfang på arealerne, og man har derfor aldrig fundet ud af, hvad den rige fyrste herskede over – indtil nu!

Undersøgelser har da også vist, at området er særdeles rigt på arkæologi. Således ligger her velbevarede spor af bebyggelser i form af både hustomter fra sen bondestenalder, bronzealder og ældre jernalder, samt en del af en stor jernalderlandsby med tilhørende gravfelt fra den yngste del af romersk jernalder og op til ældre germansk jernalder (ca. 250-500 e.Kr.), som strækket sig helt over til ØB-boldbaner over 800m mod vest. Sidstnævnte må være Veldbæk Fyrstens domæne.

Kom med når museet og museumsinspektør Troels Bo Jensen holder åbent udgravning for EOM og få et nært indblik i fundene og udgravningerne.

For medlemmer af Esbjerg og Omegns Museumsforening og Antikvarisk Samling er det gratis at deltage, men tager man en gæst med, er prisen 50 kr., som indsættes på konto 7712-1022420.  Tilmelding sker til Poul Larsen på mail toften3tarp@gmail.com eller telefon 21 59 64 46 senest mandag den 25. april.

2022

Generalforsamling i Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvandsakvariet, Esbjerg

Fredag den 29. april 2022 kl. 15:00– 17:00

Generalforsamling i museumsforeningen

Indkaldelse til generalforsamling i Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvandsakvariet. Esbjerg

Generalforsamlingen finder sted i MS Smag.

Dagsorden:

1. Valg af dirigent.
  2. Beretning om foreningens virksomhed.
  3. Forelæggelse af foreningens reviderede årsregnskab .
  4. Forslag til ændring af vedtægter
  5. Behandling af indkomne forslag.
  6. Valg af foreningens bestyrelse samt 2 suppleanter
  7. Valg af 2 revisorer samt 2 suppleanter
  8. Orientering om museets virksomhed.
  9. Evt.

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, må være formanden i hænde mindst 7 dage før generalforsamlingen, evt. forslag bedes fremsendt til mail permholm@stofanet.dk

Da generalforsamlingen afholdes i åbningstiden kan der købes/ fornyes årskort i forbindelse med generalforsamlingen.
Museet vil være vært med kaffe og kage under generalforsamlingen. Øl, vin og vand kan købes. Husk tilmelding!

Tilmelding til Per M. Holm: permholm@stofanet.dk, eller pr. telefon: 40 27 10 44

maj
2022
Specialinvitation til en lukket forestilling af “De forbandede år 2”
maj 2 kl. 10:00– 12:00

I samarbejde med Træfpunkt Sædding invitere museumsforeningen til:

Specialinvitation til en lukket forestilling hos Nordisk film Biografer Esbjerg:

Mandag den 2. maj 2022 – klokken 10.00
Filmen ”De Forbandede År 2” vises og i forbindelse med visningen er inviteret filmens instruktør, Anders Refn til en ”SamtaleSalon”, hvor han vil fortælle om tiden og filmen.
Der vil være rig lejlighed til dialog med Ainstruktøren, som bla. er kendt for, at han taler meget når først emnerne ruller.

Nordisk Film Biografer Esbjerg er vært ved tidens RICH Kaffe og Havregrynskugler, så alle sanser rettes mod tiden for filmens handling.

Billetpris: Kr. 110 for det hele.
Køb af billet: SENEST fredag, den 22. april kl. 12.00

“De forbandede år” fulgte vi Karl Skov, som ejer en elektronokfabrik og bor i en villa nord for København sammen med sin kone og fem børn.

For at undgå konkurs begyndte han – mod sin overbevisning – at producere til tyskerne.

I “De forbandede år 2 – Opgøret” er vi nået til året 1943, samarbejdspolitikken med besættelsesmagten ophører, og modstandsbevægelse begynder at vinde medlemmer.

Filmen følger fortsat Familien Skov, hvor Karl Skov stadig kæmper med både en udfordret økonomi, splittet familie og den tyske besættelsesmagt.

Aksel, den ældste søn er blevet meget aktiv i en både blodig og beskidt kamp med attentater og likvideringer i modstandsbevægelsen.

Men hvem er egentlig taberne og hvem er vindere, når krigen slutter?

Og vil det overhovedet være muligt for familien Skov at blive en familie igen?

Den første film solgte over 370.000 billetter i biografen, inden den blev taget af grundet Corona-epidemien.

Jesper Christensen og Bodil Jørgensen spiller stadig de bærende roller.
jun
2022
Bustur til Egtvedpigens grav og den Genfundne bro.
jun 2 kl. 8:30– 17:00

Busafgang Mødested Museumspladsen i Esbjerg kl. 8,30

I samarbejde med Esbjerg Museumsforening:

Forårssæson slutter med en bustur til Egtved, Vejle og den Genfundne bro. Det bliver en tur med guide hele vejen. Forventet hjemkomst kl. 17.30

Først besøger vi Egtvedpigens grav, hvor vi skal høre om et af de bedst bevarede fund primært på grund af den velbevarede klædedragt, som har givet ny viden om Danmarks fortid. Fundet blev gjort i 1921 og er udstillet på Nationalmuseet. Herefter går turen gennem det smukke Østjylland.  Efter et stop ved Ravningbroen kører vi videre mod Vejle, hvor vi bl.a. kommer forbi Fjordens Hus.

Ravningbroen har været en naturlig forbindelse af Hærvejen, som går ned igennem Jylland. Militær, kvæg og vogne har derved kunnet køre tværs over moseområdet.
Broen er en teknisk bedrift, og flere af byggeteknikkerne bruges den dag i dag. Madpakken nydes i naturen inden kursen sættes mod turen endemål, Den Genfundne Bro.

Den Genfundne Bro er en kulturhistorisk perle og et stykke genoplivet Danmarkshistorie – dækket af en dæmning i 85 år, men gravet fri og restaureret i 2014. I dag er broen et storslået syn og en endnu større oplevelse. Broen står i dag som et symbol på smuk, industriel ingeniørkunst, efter den blev restaureret til fordums storhed i 2014. Den røde stålgitterbro var Nordens højeste af sin slags, da den blev bygget i 1899. I dag har den fået både rækværk og planker at gå på, så besøgende kan nyde udsigten over Danmarks eneste flod, Gudenåen.

For medlemmer af Esbjerg og Omegns Museumsforening er prisen 225 kr. pr person. For øvrige deltagere er prisen 400 kr., som indsættes på konto 7712-1022420 ved tilmeldingen.

Beløbet dækker bustur, kaffe formiddag og eftermiddag samt madpakke og guider.

Onsdag den 18. maj

Mindetavlen, foredrag om krigssejlerne.
jun 2 kl. 19:00– 21:00

Mindetavlen

Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet arrangerer en spændende foredragsaften

Torsdag den 2. juni 2022, kl. 19.00 – 21.00

mindetavlen

Hos Maskinmestrenes Forening på Sankt Annæ Plads i København hænger en mindetavle over 195 danske maskinofficerer, der mistede livet på havet under Anden Verdenskrig. De står listet én efter én med navn – men uden historien om, hvordan de på tragisk vis mistede livet til søs. Gustav Schmidt Hansen har i en årrække gravet i arkiver i ind- og udland for at samle brikkerne til historien om “Mindetavlen”.

Bogen “Mindetavlen” går derfor bag om navnene på tavlen og fortæller gennem dem den ofte glemte historie om de tusindvis af danske søfolk, der blev en del af Anden Verdenskrig. Da krigen kom, bestod dansk skibsfart af godt 550 skibe og 12.000 søfolk. Fem år senere var 427 danske skibe gået ned, og 1.900 danske søfolk havde mistet livet. “Mindetavlen” er resultatet af mange års intenst arkivarbejde for at rekonstruere historien bag navnene på tavlen, og bogen tager læseren gennem de farer, der lurede som sømand under krigen, og fortæller skib for skib om den skæbne, der overgik sømændene.

Tilmelding senest 1 uge før, til Per M. Holm på mailadresse: permholm@stofanet.dk

eller mobil nr. 40271044

Gustav Schmidt Hansen (f. 1948) har sammenlagt været søfarende maskinassistent og maskinmester i 36 år og maskinmester på land i seks år. Han har fungeret som søfartssagkyndig i Vestre Landsret i 15 år og i Sø- og Handelsretten i otte år. Han har desuden i 12 år været Maskinmestrenes Forenings repræsentant i repræsentantskabet for Danske Sømands- og Udlandskirker, DSUK, og i Ankenævnet for Søfartsforhold i fem år.

Foredragen af Gustav Schmidt Hansen er gratis for museumsforeningens medlemmer, ikke medlem kr. 50,00. Der kan købes kaffe og vand i pausen.