jun
Fra pølsemand til skibsfører. Foredrag med et let traktement.
jun 14 kl. 18:00– 21:00
Bogudgivelse Havets Mysterier
jun 16 kl. 16:00– 18:00

Fiskeri- og Søfartsmuseet har hermed fornøjelsen af at invitere til bogreception i anledning af udgivelsen af

Havets mysterier – Myter, virkelighed og videnskab fredag den 16. juni kl. 16.00-18.00.

Velkomst ved museumsinspektør Charlotte Bie Thøstesen, som har været forlagsredaktør på antologien, der samler 27 spritnye kultur- og naturhistoriske forskningsartikler om alle havets mysterier. Bogen baserer sig Fiskeri- og Søfartsmuseets udstilling af samme navn.

Herefter vil forfatterne til et par af antologiens kapitler tage os med ud på det blå hav i en vidunderlig sammensmeltning af myter, virkelighed og videnskab.

Der vil til receptionen blive serveret snacks samt et glas, og der vil være mulighed for at opleve udstillingen Havets mysterier samt købe antologien til reduceret pris.

I anledning af bogreceptionen vil der være gratis adgang for alle besøgende i tidsrummet 16.00 til 18.00.

Åben hus i Det gule palæ
jun 28 kl. 15:00– 17:00

Hvad laver en flyvende ko i Det Gule Palæ?

Det kan du finde ud af, når vi holder åbent hus den 28. og 29. juni kl. 15 – 17

1886 kom der 500 levende køer gennem havnen hver eneste dag, på vej til de evige græsmarker i England 😉

Oprindelig er Det Gule Palæ Havnens første materialehus. Siden blev det en karantænestation for køer, inden de med kran blev hejst ombord på skibene og sejlet til England.
I dag bliver kranerne brugt til andet gods, men historien om effektiviteten i Esbjerg Havn er den samme.

Udstillingen i Det Gule Palæ er inspireret af 1950’erne på havnen. Derfor har vi i anledning af vores åbent hus arrangement, genoptrykt avis-indstikket ‘Esbjerg Havn’ som oprindeligt blev bragt i Dagbladet VESTJYDEN i juni 1956.

Avisen er på 10 sider og er gratis og uddeles under arrangementet, så længe lager haves.

Vi står for hyggen, og byder på drikkevarer og lidt godt til ganen.

Arrangementet er gratis og uden tilmelding.

Åben hus i Det gule palæ
jun 29 kl. 15:00– 16:00

Hvad laver en flyvende ko i Det Gule Palæ?

Det kan du finde ud af, når vi holder åbent hus den 28. og 29. juni kl. 15 – 17

Vi står for hyggen, og byder på drikkevarer og lidt godt til ganen.

Arrangementet er gratis og uden tilmelding.

DABS og SNAPS
sep 23 kl. 12:00– 15:00

DABS og SNAPS

Lørdag, den 23. september kl. 12 – ca. 15.30 Fiskernes Hus, Fiskerihavnsgade 2A, Esbjerg,

Kom med til et par festlige lørdag eftermiddagstimer – med lidt godt til ganen og hyg’ligt samvær, inden vintermørket for alvor sætter ind.

Museumsforeningen inviterer til en hyggelig frokost med lidt musikalsk underholdning og fællessang.Efterårets første arrangement afvikles i det nyindrettede FISKERNES HUS, hvortil der også er blevet indkøbt to nye røgeovne, der vil derfor også blive mulighed for at smage helt nyrøgede sild – frisk fra ovnene.

Frokosttallerken med Dabs, citron og rugbrød, leveret af Restaurant Sydvesten, smagfulde prøver fra røgeovnen samt en snaps/øl/ sodavand efter eget valg – øvrige drikkevarer kan købes til forenings- fornuftige priser.

Pris kr. 175,-

for Dabs, smagsprøver på nyrøgede sild, valgfri drikkevare som nævnt ovenfor – med mulighed for tilkøb

er du evt. endnu ikke medlem af Museumsforeningen, er prisen kr. 245 – som er inkl. medlemskab resten af 2023.

Køb af billet:

fra søndag, den 3. september kl. 10.00 – til onsdag, den 20. september kl. 12.00 Kontakt direkte til Per M. Holm, tlf: 40271044 eller mail: permholm@stofanet.dk Betaling: Mobilepay til 40271044 eller bankoverførsel til kontonr. 7701-0002136891

HUSK venligt at oplyse: navn, adresse, tlf. nr. og mailadresse – på forhånd TAK

Flere arrangementer er allerede i støbeskeen til afvikling hen over efteråret – og vinteren

bl.a. et foredrag med Morten Hahn Pedersen, som under temaet ”I storm og stille den sikre havn” fortæl- ler om sømandskonernes liv derhjemme, medens søfolkene var væk i måneder eller år.

Mere om de kommende arrangementer i Nyhedsbrevene, som automatisk kommer i din mailboks.

OBS!

Foreningens hjemmeside: fimusforening.dk og Facebookside: Museumsforeningen for Fiskeri-og Søfartsmuseet opdateres løbende med informationer om kommende arrangementer og aktiviteter, lige som der lægges billeder op fra afviklede arrangementer.

20230830#MusFor_Dabs og Snaps_Invitation

Foredrag om Liberty skibene under og efter 2 verdenskrig.

Spændende foredrag af Gustav Schmidt-Hansen om Liberty skibene, der havde stor betydning for Søfarten under og efter 2. verdenskrig.

Torsdag den 12. oktober kl. 19.00

Sted: Seaman Center Esbjerg, Dokvej 4, 6700 Esbjerg.

Foredrag Liberty skibeneForedrag Liberty skibene20231210 Foredrag Liberty skibene

nov
Havhøst i Danmark Fiskernes hus
nov 22 kl. 19:00– 21:30

Kom med til et spændende møde hvor vi skal høre om Havhøst i Danmark.

Onsdag den 22. november 2023 kl. 19.00

Fiskernes hus i Esbjerg, Fiskerihavnsgade 2A, 6701 Esbjerg

Rundt om i det danske farvand, dukker der små eller større maritime nyttehaver op, det kan være små flåder med liner, eller større arealer hvor der lægge bøjer og liner ud i vandet, et har de alle til fælles, man ønsker at udnytte det kæmpestore potentiale havet byder, og med en skånsom dyrkningsmetode, hvor vi høster naturligt af havet, og samtidig tilfører havet et bedre klima, lyder det jo ikke så tosset.

Der dyrkes tang – muslinger og østers, arter der i deres opvækst har det til fælles at de finder næring i havvandet, fjerner næringsstoffer og forbedre det maritime miljø.

Museumsforeningen har fået Havhøst til at komme og gøre os klogere på hvordan det fungerer. Endvidere har vi allieret os med Lene Friss-Møller tidligere Biolog ved Fiskeri– og Søfartsmuseet.

Program for aftenen.

Velkomst ved Museumsforeningen:  Per M. Holm

Smagsprøver.

Lene Friss-Møller,  Verdensmålhuset Genin, fortæller om dyrkning af muslinger og tang i Danmark.

Bernt Kjær Sørensen, Netværkskoordinator fra Havhøst fortæller om de danske Havhaver samt etableringen af havhaver i Danmark.

Spørgsmål og evt. etablering af en maritim havhave forening i Esbjerg.

Tilmelding: Per M. Holm 40271044 eller mail permholm@outlook.dk

Betaling: Medlemmer af Museumsforeningen og Fiskernes senior klub Gratis.                Ikke medlemmer 100 kr.

Mobile pay 40271044  eller bankoverførsel 7701-0002136891.

Husk at angive navn(e).

Entre dækker foredrag, gratis smagsprøver. Der kan købes øl og vand.

Vel mødt til en hyggelig aften i godt selskab

Mange hilsner Museumsforeningen

Se indbydelse tryk på link herunder:

Havhøst indbydelse

mar
tirs
2024
I storm og stille den sikre havn – sømandskonernes historie Seaman Center Esbjerg
mar 12 kl. 9:47– 10:47

”I storm og stille den sikre havn – sømandskonernes historie”

Kom og hør Morten Hahn-Pedersen, levende fortælling om livet derhjemme, medens søfolkene var væk i måneder eller år.

Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet har været så heldig at få vores tidligere direktør Morten Hahn-Pedersen til at komme og fortælle om ”Sømandskonernes liv”.

Tirsdag 12. marts 2024 kl. 19.00, Seaman Center Esbjerg, Dokvej 3, Esbjerg

foto/photo: MEDVIND/Bent Sørensen“I storm og stille den sikre havn – sømandskonens historie”

Et epos om den glemte halvdel af sejlskibstidens maritime samfund – historien om kvinder, børn og familiens liv derhjemme, mens ægtemænd, fædre, brødre og sønner afhængig af farttype var væk til søs i måneder eller år. Med udgangspunkt i de gamle søfartssamfund omkring Svendborgsund, Aabenraa/Løjtland og på Fanø fortælles om de vilkår, som forskellige typer af skibsfart gav for sømandsfamilierne derhjemme og om, hvordan samfundenes struktur, tradition og ritualer påvirkedes heraf. Sømandskonens historie er fortællingen om besøgsægteskaber og vilkår for samliv på trods af lange fravær og en evigt rumsterende bevidsthed om havets told blandt de søfarende.

Tilmelding: Per M. Holm 40271044 eller mail permholm@outlook.dk

Betaling: Medlem af Museumsforeningen 50 kr. ikke medlemmer 150 kr.

Mobile pay 40271044  eller bankoverførsel 7701-0002136891.

Husk at angive navn(e).

Entre dækker både foredrag, kaffe og kringle. Der kan købes øl og vand.

Vel mødt til en hyggelig aften i godt selskab

Mange hilsner Museumsforeningen

Tryk på nedenstående link for at se indbydelse

Morten Hahn-Pedersen 20241203

2024

Generalforsamling i Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Esbjerg
Mandag den 8. april 2024 kl. 19:00

Generalforsamlingen finder sted på: Seaman Center Esbjerg/Havneservice Dokvej 3, 6700 Esbjerg (Pakhuset ved Fanø Færgen.) Dagsorden:

1. Valg af dirigent.
2. Beretning om foreningens virksomhed.
3. Fusionsforløbet inklusiv foreningernes status
4. Forelæggelse af foreningens reviderede årsregnskab
5. Forslag til ændring af vedtægter
6. Behandling af indkomne forslag. → Afstemning om mandat til beslutning om sammenlægning af foreninger
7. Valg af foreningens bestyrelse samt 2 suppleanter
8. Valg af 2 revisorer samt 2 suppleanter
9. Evt.

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være fremsendt formanden på mail permholm@stofanet.dk senest 7 dage før generalforsamlingen.

Museumsforeningen vil være vært til en sandwich. Øl og vand kan købes.

Husk venligst tilmelding senest 1. april til: Per M. Holm: permholm@outlook.dk, eller pr. telefon: 40 27 10 44