Bustur til Egtvedpigens grav og den Genfundne bro.

Hvornår:
02/06/2022 kl. 8:30– 17:00
2022-06-02T08:30:00+02:00
2022-06-02T17:00:00+02:00

Busafgang Mødested Museumspladsen i Esbjerg kl. 8,30

I samarbejde med Esbjerg Museumsforening:

Forårssæson slutter med en bustur til Egtved, Vejle og den Genfundne bro. Det bliver en tur med guide hele vejen. Forventet hjemkomst kl. 17.30

Først besøger vi Egtvedpigens grav, hvor vi skal høre om et af de bedst bevarede fund primært på grund af den velbevarede klædedragt, som har givet ny viden om Danmarks fortid. Fundet blev gjort i 1921 og er udstillet på Nationalmuseet. Herefter går turen gennem det smukke Østjylland.  Efter et stop ved Ravningbroen kører vi videre mod Vejle, hvor vi bl.a. kommer forbi Fjordens Hus.

Ravningbroen har været en naturlig forbindelse af Hærvejen, som går ned igennem Jylland. Militær, kvæg og vogne har derved kunnet køre tværs over moseområdet.
Broen er en teknisk bedrift, og flere af byggeteknikkerne bruges den dag i dag. Madpakken nydes i naturen inden kursen sættes mod turen endemål, Den Genfundne Bro.

Den Genfundne Bro er en kulturhistorisk perle og et stykke genoplivet Danmarkshistorie – dækket af en dæmning i 85 år, men gravet fri og restaureret i 2014. I dag er broen et storslået syn og en endnu større oplevelse. Broen står i dag som et symbol på smuk, industriel ingeniørkunst, efter den blev restaureret til fordums storhed i 2014. Den røde stålgitterbro var Nordens højeste af sin slags, da den blev bygget i 1899. I dag har den fået både rækværk og planker at gå på, så besøgende kan nyde udsigten over Danmarks eneste flod, Gudenåen.

For medlemmer af Esbjerg og Omegns Museumsforening er prisen 225 kr. pr person. For øvrige deltagere er prisen 400 kr., som indsættes på konto 7712-1022420 ved tilmeldingen.

Beløbet dækker bustur, kaffe formiddag og eftermiddag samt madpakke og guider.

Tilmelding sker til Poul Larsen på mail toften3tarp@gmail.com eller telefon 21 59 64 46 senest

Onsdag den 18. maj