aug
Busudflugt til Søby Brunkulslejer og Uhre kirke
aug 26 kl. 9:00– 17:00

søbyBusudflugt til Soby Brunkulslejer og Uhre kirke i samarbejde med Antikvarisk selskab, Ribe.

Pris 250 kr. pr. person, medbring selv madpakke og frikkevare samt kaffe til turen.

Tilmelding Erik Henriksen 51 25 42 68.

EOM Kør-selv tur til Ribe
okt 5 kl. 15:00
Åben hus i børnehøjde.

Onsdag den 25. oktober 2017 byder museumsforeningen i samarbejde med Fiskeri- og Søfartsmuseet på et åbent hus-arrangement, som igen i år er særligt tilrettelagt for børn med forældre eller bedsteforældre. Der vil blive fortalt om museet og museets arbejdsområder, ligesom det bliver muligt at komme på en spændende rundvisning bag kulisserne.

Vi skal se noget af alt det, som man normalt ikke ser, når man besøger Fiskerimuseet, og medarbejderne vil bl.a. guide os rundt i magasinerne med de mange samlinger, bag om fiskenes akvarier og under sælernes sælarium. Måske bliver der lejlighed til at fodre nogle af de mange flotte fisk i akvarierne? Måske er der en død hval i fryser? Og måske bliver der også tid til et kig ind i den nye, spændende udstilling om olien og gassen fra Nordsøen?

Arrangementet løber fra kl. 17.00 til kl. 19.30, og der startes op i caféen med fortællinger om museet og servering af en anretning af caféens nye madkunst. Drikkevare kan tilkøbes efter egent ønske.

Pris for medlemmer af Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Esbjerg Museumsforening og Antikvarisk Selskab Ribe er 40,- kr. og for øvrige 60,- kr.

Tilmelding er nødvendig og skal ske seneste mandag den 26. september. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til John Frikke på tlf. 20426265 og tilmelding kan ske på: john.frikke@mail.dk, betaling på museet og gerne kontant på beløbet.

Da vi sidste år blev totalt overbooket har vi en max grænse på 100 deltager.

nov
Fisk og vin
nov 17 kl. 18:00– 21:30

Museumsforeningen invitere til eksklusiv Fisk & Vin arrangement på Fiskeri- og Søfartsmuseet.

Museumsforeningen vil med dette exclusive arrangement afprøve caféens nye køkkenmanifest MS Smag.  Derfor inviterer vi til:

Eksklusiv Fisk & Vin arrangement kun for Museumsforeningens medlemmer på Fiskeri- og Søfartsmuseet.

6 retters menu bestående af

5 lækre fiske / skaldyrs retter

1 dessert med kaffe / the

lækre vine og lokale øl

købes separat

hyggeligt sammenværd

Fiskeri- og Søfartsmuseet og Museumsforeningen har lavet en super pris til vores medlemmer. kr. 300,- pr. person. Eksklusiv drikkevarer.                   Max 75 deltager.

Tilmelding til: Per Holm, 75 173870 / 40271044, eller permholm@stofanet.dk                                                                          MobilePay.40271044, bank: 4644—3423024143

Din plads er reserveret når betaling er modtaget, og der udstedes / fremsendes kvittering pr. mail.

IMG_1584DSC_6285

dec
Fiskeri- og Søfartsmuseets julemarked
dec 3 heldags

Fiskeri- og Søfartsmuseets julemarked er en særlig dag hvor gæsterne kan kombinere museumsbesøg med jule handel.

Entreen er på dagen reduceret til bare 60,- kr. børn har som altid gratis adgang, og ligeledes medlemmer af museumsforeningen med årskort.

Museumsforeningen vil være på julemarkedet, hvor vi vil fortælle om vores spændende program for 2018. Vi kan løfte sløret for en nyhed, vi vil en tur til Helgoland, hvor John Frikke vil være vores guide og tovholder.

Fiskeri- og Søfartsmuseet har fået en vitaminindsprøjtning og fornyr sig på en række punkter. Det gælder også julemarkedet, hvor vi siger nej tak til kræmmere med importvarer, men stort ja tak til kunst håndværk og gerne hjemmelavede jule ideer. MS Smags køkkenmanifest sætter lokale råvarer og fødevarer på programmet og har spændene retter på programmet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foredrag v. forfatter og journalist Karsten Lund Hovedbibloteket
feb 7 kl. 19:00– 21:00

Foredrag v. forfatter og journalist Karsten Lund
Hovedbiblioteket
onsdag den 7. februar 2018, kl. 19:00 – 21:00
Vi genkender ham på stemmen fra reportagerne fra TV2-Nyhederne. Det bliver aldrig en helt almindelig reportage.
Karsten Lund mestrer at fortælle en historie og sætte en vinkel på, så vi suges ind i skærmen og er tilstede i begivenheden med stor troværdighed.
Det samme gør sig gældende i Karsten Lunds romaner. Han debuterede i 1993 med romanen ”Himmel og et sekstal” og har siden skrevet en række romaner, hvoraf den seneste er ”Christas to forlovelser” fra oktober 2016.
I anledning af Esbjerg fejrer sit Havnejubilæum kommer Karsten Lund og holder foredrag om sin anmelderroste roman ”Den amerikanske sømand” (2007). En slægtsroman fra Skagen om den gådefulde forliste sømand, der bygger på en virkelig begivenhed. Karsten Lund er selv født og opvokset i Skagen. Karsten Lund fik en fornem fransk litteraturpris ”Gens de Mer” tilbage i 2009 for romanen.
Vi serverer kaffe/te.
Arrangementet er i samarbejde med AOF.

tirs
“Ne’ å’ æ’ havn” esbjergenserne og havnen.
feb 20 kl. 16:30– 18:00

Tirsdag den 20. februar kl. 16.30-18.00:
”Ne’ å’ æ’ havn” – esbjergenserne og havnen. Foredrag v/Jørgen Dieckmann Rasmussen, arkivchef, Byhistorisk Arkiv, Esbjerg
Esbjerg Havn blev hurtigt nybyggersamfundets største og vigtigste arbejdsplads, som esbjergenserne hurtigt opfattede som ”deres”. I mange, mange år fulgte man tæt med i, hvad der skete på havnen – anderledes kunne det næppe være, når det var så mange menneskers daglige arbejdsplads. Det er eksempler på denne symbiose mellem havn og befolkning, dagens foredrag handler. Det er ledsaget af billeder.

feb
Esbjerg – fra ladeplads til energimetropol
feb 25 kl. 14:00– 16:00

Søndag den 25. februar kl. 14.00-16.00: Esbjerg Byhistorisk Akiv
Esbjerg – fra ladeplads til energimetropol. Foredrag v/Jørgen Dieckmann Rasmussen, arkivchef, Byhistorisk Arkiv, Esbjerg
Kom man til Esbjerg i begyndelsen af 1867, var der næsten ingen bebyggelse eller mennesker at finde mellem lyngtotterne, for der lå kun to gårde og tre huse og boede 23 mennesker. Det blev ændret året efter, hvor Rigsdagen i april måned vedtog at anlægge en statshavn ved Esbjerg og koble den sammen med den kommende jernbane fra Lunderskov til Varde. I dag er Esbjerg Danmarks energimetropol, og kunne man invitere nogle af de oprindelige 23 indbyggere tilbage for at se, hvad det hele havde udviklet sig til, ville de nok have svært ved at tro deres egne øjne.

mar
Fredagsfrokost M/S Smag
mar 2 kl. 12:00– 15:00

DSC_6285Fredagsfrokosten i MS Smag 2/3

Røget Fanø laks
Frisk bøge røget Vadehavsøsters
Stenbiderrogn med pandekager
Blåmuslinger på lun svampe-salat
Hjemmebagt grovbrød og smør
Kr. kun 138,-
Husk bord reservation på 7612 2035

mar
Fiskerne og byen
mar 11 kl. 14:00– 16:00

Søndag den 11. marts kl. 14.00-16.00: Esbjerg Byhistorisk Akiv.
Fiskerne og byen. Foredrag v/Jørgen Dieckmann Rasmussen, arkivchef, Byhistorisk Arkiv, Esbjerg
Fiskerne kom på mange måder til at præge Esbjergs udvikling og kultur. I en årrække var kutterne med dueflaget markante i havnen – de pågældende fiskere tilhørte Broderskabet på havet, en religiøs gruppe med tilknytning til Indre Mission, Indkøbsforeningen Godthaab og Forsikringsforeningen Union. Andre fra fiskermiljøet udviklede sig til nogle af byens store erhvervsfolk. Det gælder f.eks. Claus Sørensen. Foredraget er ledsaget af billeder.