feb
tirs
“Ne’ å’ æ’ havn” esbjergenserne og havnen.
feb 20 kl. 16:30– 18:00

Tirsdag den 20. februar kl. 16.30-18.00:
”Ne’ å’ æ’ havn” – esbjergenserne og havnen. Foredrag v/Jørgen Dieckmann Rasmussen, arkivchef, Byhistorisk Arkiv, Esbjerg
Esbjerg Havn blev hurtigt nybyggersamfundets største og vigtigste arbejdsplads, som esbjergenserne hurtigt opfattede som ”deres”. I mange, mange år fulgte man tæt med i, hvad der skete på havnen – anderledes kunne det næppe være, når det var så mange menneskers daglige arbejdsplads. Det er eksempler på denne symbiose mellem havn og befolkning, dagens foredrag handler. Det er ledsaget af billeder.

feb
Esbjerg – fra ladeplads til energimetropol
feb 25 kl. 14:00– 16:00

Søndag den 25. februar kl. 14.00-16.00: Esbjerg Byhistorisk Akiv
Esbjerg – fra ladeplads til energimetropol. Foredrag v/Jørgen Dieckmann Rasmussen, arkivchef, Byhistorisk Arkiv, Esbjerg
Kom man til Esbjerg i begyndelsen af 1867, var der næsten ingen bebyggelse eller mennesker at finde mellem lyngtotterne, for der lå kun to gårde og tre huse og boede 23 mennesker. Det blev ændret året efter, hvor Rigsdagen i april måned vedtog at anlægge en statshavn ved Esbjerg og koble den sammen med den kommende jernbane fra Lunderskov til Varde. I dag er Esbjerg Danmarks energimetropol, og kunne man invitere nogle af de oprindelige 23 indbyggere tilbage for at se, hvad det hele havde udviklet sig til, ville de nok have svært ved at tro deres egne øjne.

Fredagsfrokost M/S Smag
mar 2 kl. 12:00– 15:00

DSC_6285Fredagsfrokosten i MS Smag 2/3

Røget Fanø laks
Frisk bøge røget Vadehavsøsters
Stenbiderrogn med pandekager
Blåmuslinger på lun svampe-salat
Hjemmebagt grovbrød og smør
Kr. kun 138,-
Husk bord reservation på 7612 2035

Fiskerne og byen
mar 11 kl. 14:00– 16:00

Søndag den 11. marts kl. 14.00-16.00: Esbjerg Byhistorisk Akiv.
Fiskerne og byen. Foredrag v/Jørgen Dieckmann Rasmussen, arkivchef, Byhistorisk Arkiv, Esbjerg
Fiskerne kom på mange måder til at præge Esbjergs udvikling og kultur. I en årrække var kutterne med dueflaget markante i havnen – de pågældende fiskere tilhørte Broderskabet på havet, en religiøs gruppe med tilknytning til Indre Mission, Indkøbsforeningen Godthaab og Forsikringsforeningen Union. Andre fra fiskermiljøet udviklede sig til nogle af byens store erhvervsfolk. Det gælder f.eks. Claus Sørensen. Foredraget er ledsaget af billeder.

Eksklusivt besøg på Tirpitz
mar 19 kl. 17:00– 20:00

Eksklusivt besøg på Tirpitz

Museumsforeningen er vært ved et eksklusivt besøg på Tirpitz efter lukketid.

Tid og sted:
Mandag den 19. marts kl. 17 ved Tirpitz. Transport i privat biler.
Hvis du ikke har mulighed for transport er der hjælp at hente – spørg ved tilmelding.

Pris medlemmer kr. 235,-og for øvrige kr. 275,-
Betaling ved tirpitz eller Mobilepay 40355999
Ved årskort til Tirpitz spare du kr. 100,-

Forventet afgang ca. kl. 20
Vi slutter af med lækker platte med egnens fødevarer.
Derefter har vi museet for os selv. Alle får udleveret en intro pakke.

Introduktion ved Holger Grumme, som er kendt fra tv. Guld i DK. Han er også manden bag Baldersbæks renovering og han er absolut ikke kedelig!

Tilmelding senest 11. marts til mail ebp1@icloud.com eller telefon 40355999.

Tirpitz-bunker-kolos-1024x512

Foredrag med Carsten Jensen, Hovedbiblioteket Hovedbiblioteket
mar 20 kl. 19:00– 21:00

Foredrag med Carsten Jensen
Hovedbiblioteket
tirsdag den 20. marts 2018, kl. 19:00 – 21:00
Carsten Jensen engagerer sig og har altid noget på hjerte.
Netop af den grund er han også en kontroversiel skikkelse, som folk enten elsker at hade eller anser for at være genial. Under alle omstændigheder gør hans grundige research og store viden, at han aldrig bare kan affærdiges, hvad enten genren er rejseskildringer, debatbøger, essays eller romaner.
I ”Vi, de druknede” fortæller Carsten Jensen med besættende fortælleengagement fra sin hjemby Marstal om søfolk og deres familier i fire generationer – om det helt særlige liv og fællesskab, der herskede blandt danske søfolk på langfart eller i krig og blandt deres familier derhjemme. Han skrev romanen, fordi han og hans macho sømandsfar altid har været en gåde for hinanden. ”Min far mente, at alle der læste en bog var snyltere, og så fik han sådan en søn som mig, der aldrig lavede andet end netop at læse bøger” (Jydske Vestkysten 27.03.16.). Romanen var et forsøg på at forstå ham.
Arrangementet er en markering af Havnejubilæet 2018, hvor vi har sat fokus på skildringen af søfolkene i litteraturen.

https://www.place2book.com/da/choose_ticket_sales_workflow?seccode=470a1c1f8cCarsten Jensen

tors
Fiskeriet og Esbjerg, Esbjerg Byhistoriske Arkiv
mar 22 kl. 16:30– 18:00

Torsdag den 22. marts kl. 16.30 – 18.00:
Fiskeriet og Esbjerg. Foredrag v/Jørgen Dieckmann Rasmussen, arkivchef, Byhistorisk Arkiv, Esbjerg
I mange år har fiskeri og Esbjerg været tæt forbundet, og det er stadig en udbredt opfattelse, at fiskeriet var den direkte anledning til havn og by. Det var dog ikke tilfældet, men rigtigt er det, at fiskeriet i over 100 år var et af »lokomotiverne« bag havnens udvikling og vækst– med en masse udløbere til bysamfundet bagved. Det er om fiskeriets ”rise and fall”, dagens foredrag handler. Foredraget er ledsaget af billeder.

Jubilæum og Danmarks Vildeste Fiskereventyr
apr 24 kl. 12:30– 17:00

Den 24. april i år fejrer vi byens gave, og igen handler det om at give. Denne gang giver vi fiskeskippernes vilde oplevelser tilbage til byen, idet vi sætter esbjergfiskeriet på museum. Dermed siger vi farvel til Esbjergs epoke som fiskerby. Fiskeriet, som skabte byen, får en værdig afslutning.

Program
Museet er lukket for offentligheden fra 10.00 til 12.30, hvor dørene åbnes op og alle inviteres til udstillingsfernisering. Også i museets cafe, MS Smag, er menuen udtænkt som en hyldest til historien og reference til årene hvor museet blev bygget.
”Da museet blev bygget var fiskeriet på sit højeste og der blev landet svimlende mængder af kuller på kajen i Esbjerg – så meget, at store mængder endte på fiskemelsfabrikken. Det lyder helt skørt i dag, og det skal nok give anledning til vilde historier tilbage fra dengang, når vi den 24. april serverer Fish n´Chips på kuller til jubilæumsreceptionen”, siger David Dupont-Mouritzen.

Danmarks Vildeste Fiskereventyr
Oplev den nye udstilling omkring Danmarks største og vildeste fiskereventyr.

76 tidligere fiskeskippere har været forbi museet for at bidrage til udstillingens indhold. Resultatet er blevet en fusion af aktiv indsamling og dokumentation, historiefortælling og fotografisk portrætkunst.
Med udstillingen Danmarks Vildeste Fiskereventyr giver vi fiskeskippernes vilde oplevelser tilbage til byen, idet vi sætter esbjergfiskeriet på museum. Dermed siger vi farvel til Esbjergs epoke som fiskerby. Fiskeriet, som skabte byen, får en værdig afslutning.
Det er en meget personlig udstilling og både portrætkunsten og selve historierne går dokumentarisk tæt på. Udstillingen tager os med ud på selve livets rejse. Det var et vildt liv de levende, og det vildeste er vel nok, at de ikke selv synes, at det var noget særligt reflekterer museumsdirektør David Dupont-Mouritzen.
Om udstillingen
I Esbjerg bor der fortsat fiskeskippere og andre centrale personer fra fiskeriets storhedstid. Mennesker som ligger inde med historier og en guldgrube af konkret viden om, hvordan forholdene var i årtierne i 1900-tallet, hvor fiskeriet kørte på højtryk.
Vi greb den helt unikke mulighed og har gennem udstillingen sikret fremtidige generationer et indblik i Danmarks største og vildeste fiskereventyr til dags dato.
Et digitalt formidlingslag tilfører flere oplevelser i form af historier fortalt med fiskeskippernes egne stemmer.

Rundvisning Danmarks Vildeste Fiskereventyr
apr 28 kl. 13:30– 14:15

Oplev udstillingen, der er baseret på et fiskereventyr på Esbjerg Havn, som overgår alt hvad fantasien kan levere. En stribe af spændende omstændigheder skabte grundlaget for en eksplosiv udvikling. Så kom med på en rejse gennem en epoke, som mere end noget andet har formet det Esbjerg, vi kender i dag!
76 tidligere fiskeskippere har bidraget til udstillingen, der er en fusion af aktiv indsamling og dokumentation, historiefortælling og fotografisk portrætkunst.
Rundvisningen kommer omkring både indsamlingen, de personlige beretninger, opbygningsprocessen og meget andet.
Rundvisningerne tilbydes de første 4 lørdage, efter udstillingsåbent.
Program:
13:30 Fremmøde i forhallen, foran indgangen til udstillingen, som ligger i Danmarkshallen og udlevering af audioguides.
13.35 – 14.15 Rundvisning
Rundvisningen er gratis, når der er betalt entré til museet.
Max 25 deltagere, først til mølle.

En aften med Bering og Spangsberg
apr 30 kl. 17:00– 18:45

BaggrundMandag d. 30/4 kommer folkene bag den nye historiske tv-dokumentar om Bering og Spangsberg på DR K til Esbjerg. Tv-vært Cecilie Nielsen og producer Lasse Bøgeskov Andersson samt seriens historiske konsulent Morten Hahn-Pedersen fortæller om de to opdagelsesrejsende, og man kan se et afsnit af serien inden den har premiere i tv.
Serien er bl.a. er baseret på materiale fra Tage Sørensens Martin Spangsberg-bibliotek ved Fiskeri- og Søfartsmuseet. Dette bibliotek har desuden været benyttet i udformningen af Morten Hahn-Pedersens nye bog om emnet “På zarens befaling” – Med Bering og Spangsberg i Sibirien og det nordlige Stillehav 1725-1743.
Læs mere om samlingen her
Program
17.00 Velkomst ved David Dupont-Mouritzen
17.05 Introduktion til historien ved Morten Hahn-Pedersen
17.15 Præsentation af tv-serien EKSPEDITIONEN – PÅ SPORET AF VITUS BERING ved Cecilie Nielsen og Lasse Bøgeskov Andersson
17.25 Klip fra serien
18.10 Afrunding ved Cecilie, Lasse og Morten
18.15 Forfriskninger til et symbolsk beløb, mens Cecilie, Lasse og Morten besvarer spørgsmål fra interesserede og presse om tv-serien og historien.
18.45 Arrangementet slutter

Af hensyn til stole beder vi dig venligst tilmelde på dl@fimus.dk
Du modtager ikke bekræftelse på mailen, men vi noterer dig til listen.
I tilmeldingsmailens emnefelt bedes du skrive “Spangsberg, dit navn, deltagerantal”

Køb bogen med hjem
I dagens anledning er det muligt at købe Morten Hahn-Pedersens bog til kun 295,- og få en signatur med i købet.
Vejledende 349,95