Indkaldelse til generalforsamling i Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet, Saltvandsakvariet. Esbjerg
Generalforsamlingen finder sted i MS smag.
Mandag den 29. april 2019, kl. 19.30
Dagsorden:
01. Valg af dirigent.
02. Beretning om foreningens virksomhed.
03. Forelæggelse af foreningens reviderede årsregnskab.
04. Forslag til ændring af vedtægter
05. Behandling af indkomne forslag.
06. Valg af foreningens bestyrelse samt 2 suppleanter
07. Valg af 2 revisorer samt 2 suppleanter
08. Orientering om museets virksomhed.
09. Evt.

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, må være formanden i hænde mindst 7 dage før generalforsamlingen, evt. forslag bedes fremsendt til mail ebp1@icloud.com.
Opmærksomheden henledes på, at kun medlemmer, som har købt årskort til Fiskeri- og Søfartsmuseet har stemmeret på generalforsamlingen.
Gyldigt årskort bedes medbragt. Der kan ikke købes årskort i forbindelse med generalforsamlingen.
Museet vil være vært ved et let traktement. Øl, vin og vand kan købes.

Fimus forening regnskab 2018

Forårsklargøring på friland.
maj 3 kl. 9:45– 18:00

Tag det praktiske tøj på, og oplev museet på en sjov og aktiv side. Vi gør friland klar til sommer, hygger os og afslutter med grill.

Hvornår: Fredag d. 3. Maj kl. 9:45 – 18:00.

Hvad går det ud på – det er en dag, hvor vi er sammen om at få vores lille museum til at stråle om kap med forårssolen.
Det er her, at vi gør Friland forårsklar og indbydende, vi får fixet hængsler og malet låger, luget krudtet og ryddet op.
Rundt om på museet giver vi tid og kærlighed til de småprojekter, som drukner i en travl hverdag.

Hvem er med til det – alle dem, som gerne vil bruge en dag sammen med ligesindede, som holder af og støtter op om byens maritime museum.
Museumsforeningen, museets bestyrelse, alle de ansatte og de mange frivillige, som er en del af vores fællesskab. På dagen trækker smeden og direktøren begge overalls og have-handsker på og arbejder side om side.

Hvad betyder det for museet – det betyder, at museet får et løft og at vi sender flere gæster glade ud så de kan dele deres gode oplevelser. Det betyder også, at vi kan vise dem i lokalsamfundet, som bruger os lidt mindre, at her er et dejligt sted, hvor der er plads til alle som vil være med. Vi kan få flere frivillige ind i fællesskabet. Og vi kan vise, at i Esbjerg står vi sammen. Det er en historie, som pressen gerne dækker.

Hvad betyder det for mig – du er med til at gøre en forskel. Du får en hyggelig dag fysisk aktivitet, god mad og drikke, og anledninger til at snakke med flere på tværs af museet.

Er du interesseret i at deltage – eller i at høre mere om mulighederne som frivillig, så send en mail til Lotte på lp@fimus.dk

Fredagsfrokost
maj 3 kl. 12:00– 14:00

Bordbestilling 76122000

Tur til Svendborg
maj 26 kl. 8:00– 18:00

Tur Svendborg.  Klik på linket

og du får hele invitationen, med program.

Bustur til Svendborg hvor vi skal besøge Naturama og Svendborg havn. Se program ved at trykke på Tur Svendborg.

Esbjerg Havn anno 1945
maj 29 kl. 15:00– 17:00

Husk at det er nu på onsdag den 29. maj, at vi ser på gamle fartøjer, besøger værftet på Friland Havnen, mærker suget når de gamle glødemotorer startes og hører om skibstømrerfaget og livet på Esbjerg Havn.

Rundvisningen foregår ved museumsinspektør, Viden- og Samlingschef Søren Byskov og involverer både vores glade skibstømrer og frivillige fra motorlauget.
Gratis rundvisning når der er indløst entre. Tilmelding ikke nødvendig.
Afgang fra forhallen kl. præcis 15.00, så kom gerne 10 minutter før.

jun
Udflugt til Wikinger Museum Haitabu ( Hedebymuseum) og til Løjt Kirke
jun 15 kl. 8:00– 17:00

Antikvarisk Samling, Ribe inviterer på tur:

Turledere: Erik Henriksen og Lars Ilsøe
2018 genåbnede Hedeby Vikingemuseum efter 1 ½ års renovering og genopfriskning af udstillingerne. Samme år kom Hedeby på UNESCOs verdenskulturarvsliste sammen med Dannevirke. Hedeby var ligesom Ribe en af de vigtigste handelspladser i vikingetiden. Udstillingerne lægger vægt på fund af genstande fra området: handelsvarer, mønter, kar og krukker, våben og smykker m.m. Her ser man også rester af Harald Blåtands vikingeskib, falske arabiske mønter og elegante krukker med rester af kviksølv. Knap 20 minutters gang fra museet ad en natursti kan man komme til selve den bevarede handelsplads med den karakteristiske hesteskovold omkring sig og skøn udsigt til vandet. På handelspladsen er der opført 7 rekonstruerede vikingehuse, for eksempel kammagerens hus, herberget og fiskerhytten med aktiviteter, mens vi er der.
Efter ankomst til museet får vi kl. 10.30 en 1 times guidet rundvisning på dansk i museet i to hold. Fra kl. 11.30 – 14 kan man indtage sin medbragte mad og drikkevarer, se museet eller gå til handelspladsen på egen hånd. Til frokosten kan man finde siddepladser rundt omkring eller gå til handelspladsen, hvor der i forsamlingshuset er borde og bænke til fri afbenyttelse.
Kl. 14 kører vi af sted og besøger Løjt Kirke. Her vil kirketjener Leif Nissen fortælle os om kirkens historie og spændende inventar. Det er en betydelig kirke med et overdådigt trefløjet alter i tre lag fra 1520.Desuden hænger der et forunderligt rillemaleri i kirken. Ved eller i bussen byder Selskabet på en kop kaffe.
Kl. 16 kører vi fra Løjt mod Ribe med ankomst ca. kl. 17 på Odins Plads
Medbring: pas, paraply, frokost og kaffe og drikkevarer.
Pris: 300 kr. person for medlemmer af Det antikvariske Selskab, Esbjerg og Omegns Museumsforening og Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet. Beløbet dækker bustur, entré og guider og betales kontant eller via mobilepay i bussen.
Tilmelding: Til Erik Henriksen på tlf. 51 25 42 68 fra 27/5 -7/6 inkl. Der kan ikke benyttes telefonsvarer.
Max. 48 deltagere

jun
tirs
“Ta mæ æ bus ne å æ havn”
jun 18 kl. 19:00– 21:00
sep 5 kl. 17:30– 21:00

Billedet er taget fra højen, hvor vandtårnet blev opført 1896.
Tværs gennem billedet løber det sydøstre dokdige, med et af ledefyrene. Dette dige blev fjernet 1891-1892.
Nederst i billedet ses Østre Havnevej, hvori Hulvejen munder ud. Det lille runde hus med vejrmøllen er havnens vandværk. Klokken der ses på bakken ringede ved havnens åbning om morgenen kl. 6.00 og ved lukning om aftenen kl. 22.00. Den vestlige side af havnen har ikke kaj, den blev først anlagt ved den store ombygning og uddybning 1895-1899.

Havneture

I forbindelse med 150-års-jubilæet for loven om Esbjerg Havn samarbejdede Esbjerg Byhistoriske Arkiv og Esbjerg Havn i 2018 om en række arrangementer om Esbjerg Havns 150-årige historie. De gik under betegnelsen Esbjerg havn og by – en utrolig historie.
Arrangementerne blev vældig godt modtaget, så vi har planlagt en række identiske arrangementer i 2019, hvoraf tre er afholdt i foråret og tre afholdes her i efteråret.
Hvert arrangement indledes med et kortere oplæg ved arkivchef Jørgen Dieckmann Rasmussen. Det foregår i Samlingssalen, Esbjerg Byhistoriske Arkiv, Torvegade 47. Efter foredraget går deltagerne til Museumspladsen, hvor Darum Busser er parat til at tage deltagerne på en tur “på havnen” med Kurt Mathiesen fra Esbjerg Havn som guide. På turen kommer man også inden for det afspærrede område, hvor man normalt ikke har adgang.

Efter manges ønsker, er den første tur, som er torsdag den 5. september, en aftentur, så det er muligt at deltage efter arbejdstid. På denne tur, som er til en lidt forhøjet pris, serveres et let traktement mellem foredraget og busturen. De to øvrige ture er eftermiddagsture den 25. september og 8. oktober.
Læs mere om turene og billetsalg her http://eba.esbjergkommune.dk/nyhedsarkiv/havneture-efteraar-2019.aspx?Action=1&PID=5953

sep 25 kl. 12:30– 16:00

Læs mere om turene og billetsalg her