sep

Lørdag d. 19/9 Kl. 9-18

Afgang fra Odins Plads

Guide: Dan Møller. Turledere: Erik Henriksen og Lars Ilsøe

Tønning ligger ved mundingen af Ejderen, der er det danske riges gamle grænseflod til Romerriget. På samme måde var Ribe kongerigets grænseby mod syd i en kort årrække fra 1864 til 1920. Begge byer har jævnligt været hjemsøgt af stormfloder og krige. Og som Ribe, har også Tønning tjent sine penge ved at være en vigtig handelsport mod vest. På denne byvandring gennem Tønning skal vi møde fortællingerne om både storhed og fald, for de to marskbyer har på mange måder delt skæbne. – Tønning var engang de gottorpske hertugers hovedfæstningsby og er kendt for slottet, bygningen af havnen, den svenske general Magnus Stenbocks besættelse af byen under den Store nordiske Krig, anlæggelsen af Ejderkanalen i 1780’erne og anlæggelsen af én af Danmarks første jernbaner fra Flensborg til Tønning. Og selvom mange af fortidens spor naturligvis er slettet, vil vi forsøge at genopdage dem på en vandring gennem byen.

Vi ankommer efter et ophold ved Enge Kirke ca. 11.45 til Skipperhuset i Tønning, hvor vi indtager vores frokost. Medbring selv mad og drikkevarer. Kl. 12.30- 14.30 vil vi med Dan Møller som guide gå rundt i Tønning og høre om byens historie. Vandreturen er på ca. 2,5 km. Derefter kører vi med vores bus til Roter Haubarg, en speciel nordfrisisk marskgård. Her vil vi fra ca. kl. 15 til 15. 45 få kaffe og kage og besøge gårdens lille museum. Kl. 15.45 kører vi direkte hjem til Ribe.

Praktiske forhold: Max. 50 deltagere. Husk madpakke og drikkevarer samt vandresko og påklædning, der passer til dagens vejr.

Tilmelding finder sted på telefon fra mandag d. 1/9 kl. 8 til søndag d. 12/9 kl. 20 til Erik Henriksen på tlf. 51 25 42 68. Telefonsvarer kan ikke benyttes. Turens pris for bus, kaffe og kage for medlemmer af Det antikvariske Selskab, Esbjerg- og Omegns Museumsforening og Fiskeri- og Søfartsmuseets Museumsforening er 160 kr.

sep
Tur til Fjord & Bælt samt Vikingemuseet Ladby
sep 27 kl. 8:00– 18:00

Tur til Fjord & Bælt samt Vikingemuseet Ladby.

Søndag den 27. september 2015 kl. 08.00

Tag med på en virkelig spændende tur til Kerteminde, hvor vi skal se og høre marsvin, besøge Vikingemuseet Ladby, og nyde frokosten på Tornøes Hotel samt kaffe og kage på Fjord&Bælt.

Program

08:00 Afgang fra Fiskeri og Søfartsmuseet med bus, kaffe og rundstykke i bussen.

10:30 Ankomst Vikingemuseet Ladby. Guidet rundvisning.

12:00 Frokost på Tornøes Hotel.

13:30 Ankomst Fjord&Bælt, Rundvisning.

14:30 Kaffe og kage

15:00 Træning og fodring af sæler og marsvin

15:30 Afgang Fjord&Bælt.

18:00 Forventet hjemkomst.

Pris for medlemmer af Museumsforeningen for Fiskeri og Søfartsmuseet

Kr. 450,00

Børn ifølge voksene medlem kr. 350,00

Ikke medlem af museumsforeningen

Kr. 600,00

Beløbet betales kontant i bussen eller pr. bank 4644 konto 3423024143

Tilmelding  til Per Holm Tlf: 75173870 eller mail: per@arta.dk.

MAX 50 deltager