sep

Lørdag d. 19/9 Kl. 9-18

Afgang fra Odins Plads

Guide: Dan Møller. Turledere: Erik Henriksen og Lars Ilsøe

Tønning ligger ved mundingen af Ejderen, der er det danske riges gamle grænseflod til Romerriget. På samme måde var Ribe kongerigets grænseby mod syd i en kort årrække fra 1864 til 1920. Begge byer har jævnligt været hjemsøgt af stormfloder og krige. Og som Ribe, har også Tønning tjent sine penge ved at være en vigtig handelsport mod vest. På denne byvandring gennem Tønning skal vi møde fortællingerne om både storhed og fald, for de to marskbyer har på mange måder delt skæbne. – Tønning var engang de gottorpske hertugers hovedfæstningsby og er kendt for slottet, bygningen af havnen, den svenske general Magnus Stenbocks besættelse af byen under den Store nordiske Krig, anlæggelsen af Ejderkanalen i 1780’erne og anlæggelsen af én af Danmarks første jernbaner fra Flensborg til Tønning. Og selvom mange af fortidens spor naturligvis er slettet, vil vi forsøge at genopdage dem på en vandring gennem byen.

Vi ankommer efter et ophold ved Enge Kirke ca. 11.45 til Skipperhuset i Tønning, hvor vi indtager vores frokost. Medbring selv mad og drikkevarer. Kl. 12.30- 14.30 vil vi med Dan Møller som guide gå rundt i Tønning og høre om byens historie. Vandreturen er på ca. 2,5 km. Derefter kører vi med vores bus til Roter Haubarg, en speciel nordfrisisk marskgård. Her vil vi fra ca. kl. 15 til 15. 45 få kaffe og kage og besøge gårdens lille museum. Kl. 15.45 kører vi direkte hjem til Ribe.

Praktiske forhold: Max. 50 deltagere. Husk madpakke og drikkevarer samt vandresko og påklædning, der passer til dagens vejr.

Tilmelding finder sted på telefon fra mandag d. 1/9 kl. 8 til søndag d. 12/9 kl. 20 til Erik Henriksen på tlf. 51 25 42 68. Telefonsvarer kan ikke benyttes. Turens pris for bus, kaffe og kage for medlemmer af Det antikvariske Selskab, Esbjerg- og Omegns Museumsforening og Fiskeri- og Søfartsmuseets Museumsforening er 160 kr.

sep
Tur til Fjord & Bælt samt Vikingemuseet Ladby
sep 27 kl. 8:00– 18:00

Tur til Fjord & Bælt samt Vikingemuseet Ladby.

Søndag den 27. september 2015 kl. 08.00

Tag med på en virkelig spændende tur til Kerteminde, hvor vi skal se og høre marsvin, besøge Vikingemuseet Ladby, og nyde frokosten på Tornøes Hotel samt kaffe og kage på Fjord&Bælt.

Program

08:00 Afgang fra Fiskeri og Søfartsmuseet med bus, kaffe og rundstykke i bussen.

10:30 Ankomst Vikingemuseet Ladby. Guidet rundvisning.

12:00 Frokost på Tornøes Hotel.

13:30 Ankomst Fjord&Bælt, Rundvisning.

14:30 Kaffe og kage

15:00 Træning og fodring af sæler og marsvin

15:30 Afgang Fjord&Bælt.

18:00 Forventet hjemkomst.

Pris for medlemmer af Museumsforeningen for Fiskeri og Søfartsmuseet

Kr. 450,00

Børn ifølge voksene medlem kr. 350,00

Ikke medlem af museumsforeningen

Kr. 600,00

Beløbet betales kontant i bussen eller pr. bank 4644 konto 3423024143

Tilmelding  til Per Holm Tlf: 75173870 eller mail: per@arta.dk.

MAX 50 deltager

Åbent hus på Fiskeri- og Søfartsmuseet
okt 5 kl. 19:00
okt
Musik og tapas i musikalske omgivelser
okt 9 kl. 19:00– 22:00

NB!!!   DETTE ARRANGEMENT ER NU FULDTTEGNET!

Som noget nyt prøver museumsforeningen at tilbyde sine medlemmer et musik- og sangarrangement på museet. Foreningen Esbjergs Musikalske Venner har tilbudt museumsforeningen 50 billetter til sit arrangement den 9. oktober.

Billetterne vil blive uddelt efter først til mølle princippet til medlemmer af Fimusforeningen, Esbjerg og omegns Museumsforening, samt medlemmer af Ribes Antikvariske Samlinger.

Pris 195 kr. inkl. tapas og ostetallerken.

Tilmelding:   ebp1@icloud.com

MUSIK OG TAPAS I MUSIKALSKE OMGIVELSER

Fredag den 9. oktober 2015 kl. 19.00

Klassisk sanger Kirstine Bonde Pedersen  tager i november måned på turne i ind- og udland med engelske Poul Potts.

Men inden da når hun lige at samle en række musikalske venner og indbyder til en glad musikalsk aften på Restaurant Fimus på Fiskeri- og Søfartsmuseet.

Aftenen byder på en pose blandede musikalske bolsjer, lige fra opera, operette og musical over kendte sømandssange, viser , PH-sange – altsammen krydret med anekdoter og historier fra det virkelige liv. Kirstines musikalske ven, Holger Grumme har lovet at guide gæsterne gennem denne usædvanlige aften. Med sig har han Peter Lund og Rachel Møller. Det musikalske firkløver får desuden selskab af to unge talenter, Ludvig Vogt  på cello og Mathilde Schmidt på violin.

Der er lagt op til en alsidig aften, fyldt med de smukkeste godbidder fra den klassiske musikverden, over smægtende sange fra livet på søen til viser med bid og ørehængere, håndplukket fra livets store musikalske træ. Alt sammen kædet sammen med vid, bid og humor.

Uden mad og drikke går det som bekendt ikke. Derfor er de musikalske løjer ledsaget af en indbydende tapas/ostetallerken. Hele herligheden til en pris på 195,- kroner.

Aftenen er arrangeret af Esbjergs Musikalske Venner, som oplyser, at der maksimalt er plads til 100 gæster. De medvirkende er allerede gået i flyverskjul for at sammensætte en musikalsk aften ud over det sædvanlige.

– Jeg har altid nydt at optræde med mine musikalske venner, og jeg synes det er rigtig sjovt at krydse klinger og mikse musikkens mangeartede retninger, så det hele går op i en højere enhed, understreger Kirstine Bonde Pedersen,  som også vil give et par bud på de numre, hun skal synge på sin kommende landsturné med Ppul Potts.

– Stemningen skal være intim og hyggelig og den alsidige aften vil både byde på seriøsitet og gags, fortæller Frede Rasmussen, en af initiativtagerne til arrangementet.

De medvirkende er:

Kirstine Bonde Pedersen, uddannet klassisk sanger fra Musikkonservatoriet i Esbjerg

Holger Grumme, byrådsmedlem i Varde byråd, ansat på Varde Museum. Sanger, spiller på klaver og harmonika.

Peter Lund, reklamebureauindehaver. Sanger og ukulele-spiller.

Rachel Møller, projektleder og sanger.

Ludvig Vogt, cello

Mathilde Schmidt

Fisk, øl og vin
okt 30 kl. 17:30– 22:30
dec
Julemarked
dec 6 kl. 10:00– 17:00

julemarked%202013

Traditionen tro afholder Fiskeri- og Søsfartmusset Esbjerg julemarked, søndag den 6. december fra 10.00 til 17.00. Hele musset juler, der vil være boder, underholdning, julegløgg og julegoter. Besøg musemusforeningen stand, hvor vi fortæller om foreningens arbejde og arrangementer.

jan
tors
Foredrag ved Janne Liburd, Nationalpark Vadehavet.
jan 28 kl. 19:00– 21:30

logo-np-vadehavet

Nationalpark Vadehavet er nu blevet 5 år og mage aktiviteter er sat i gang. Professor Janne Liburd er formand for bestyrelsen for Nationalpark Vadehavet, og hun vil i ord og billeder give indblik i de aktuelle projekter og præsentere nationalparkens strategi for de kommende år.

Efter foredraget vil der være mulighed for at stille spørgsmål, give forslag og diskutere nationalparkens virke.

I pausen serveres kaffe/the og kage.

Pris for medlemmer af musemusforeningen for Fiskeri- og Søsfartmuseet, Esbjerg Museums-forening og Antikvarisk Selskab Ribe. Kr. 40,-  Øvrige kr. 60,-

Tilmelding John Frikke, 20426265, john.frikke@mail.dk

janne-liburd

mar
ons
Foredrag v/ Carsten Jensen
mar 30 kl. 19:00– 21:30

Foredrag v/ Carsten Jensen om søfartsbyen Marstal og fire generationer af sømænd fra Marstal på baggrund af forfatterens bog “Vi, de druknede”. Arrangeres i sammenarbejde med AOF.

Pris for medlemmer af Musemusforeningen for Fiskeri- og Søsfartmuseet, Esbjerg Museums-forening og Antikvarisk Selskab Ribe Kr. 80,- Pris for øvrige kr. 100,-

Tilmelding: AOF eller Erik Clausen. tlf. 21402836, aeclausen@esenet.dk

Carsten Jensen