Udflugt til Stadil Kirke og Sea War Museum, med Det antikvariske Selskab.

Hvornår:
26/05/2018 heldags
2018-05-26T00:00:00+02:00
2018-05-27T00:00:00+02:00

Udflugt til Stadil Kirke og Sea War Museum Jutland, Thyborøn.
Lørdag d. 26. maj kl. 8.30 – ca kl. 18 Turledere: Erik Henriksen, Flemming Holm og Lars Ilsøe
På turen mod Thyborøn gør vi holdt ved Stadil Kirke, der er en romansk kirke fra ca. år 1200. Kirken er meget rigt udsmykket, hvilket sandsynligvis skyldes, at kirken i en periode har hørt under kannikerne i Ribe. Kirkens største klenodie er det “Det gyldne alter”. En lokal guide vil fortælle om kirken.
Fra Stadil går turen videre til Thyborøn, hvor vi skal besøge Sea War Museum, Jutland. Museet blev åbnet i 2016 og er skabt af dykker Gert Normann Andersen, der i mange år har fundet og besøgt de mange vrag, som Jyllandsslaget har efterladt i Nordsøen. Jyllandsslaget, der fandt sted på strækningen fra Hanstholm til Blåvandshuk d. 31.05 – 01.06.1916, blev det eneste søslag under 1.verdenskrig og betegnes som verdens største søslag, hvor 25 krigsskibe blev sænket og næsten 9.000 britiske og tyske sømænd omkom.
Sea War Museum er det eneste museum i Europa med fokus på Jyllandsslaget. Gert Normann Andersen og hans dykkere har fundet 24 af de 25 store krigsskibe på havbunden, hvortil kommer mange fund fra sænkede U-både og andre krigsfartøjer. Museet er en imponerende udstilling af fundne genstande og fortæller om slagets dramatiske begivenheder og menneskeskæbner, for eksempel vises tårnet fra den tyske ubåd U20, der i 1915 sænkede luksuslineren Lusitania, hvad der var den konkrete anledning til at USA gik ind i 1. Verdenskrig. Vi ankommer til Thyborøn ca kl. 12.15 og kan indtage vores medbragte frokost og drikkevarer på bænke ude eller under tag, alt efter vejret. Kl. 13 giver en guide os en times rundvisning på Museet, hvor der fortælles generelt om Museet, Jyllandsslaget og genstandene. Derefter er der tid til på egen hånd at fordybe i sig de enestående udstillinger, inden turen går tilbage til Ribe kl. 15.
Praktiske oplysninger: Afgang fra Odins Plads kl. 08.30 – Hjemkomst ca. kl. 18.00
Max. 50 deltagere.
Medbring selv kaffe og frokost. Vi serverer dog kaffe og twist på hjemturen
Prisen for turen er 300kr. pr. person for medlemmer af Det antikvariske Selskab, Esbjerg og Omegns Museumsforening og Museumsforeningen for Fiskeri- og Søfartsmuseet. Beløbet dækker bustur, entré, guider og betales i bussen, og der kan betales via mobile pay.
Tilmelding til turen fra d. 08.05 til og med d. 24.05 sker til Erik Henriksen på tlf. 51 25 42 68. Der kan ikke benyttes telefonsvarer.

Udflugt til Stadil Kirke og Sea War Museum Jutland